Overige Bouwprojecten – Dag van de Bouw


Tijdens de Dag van de Bouw zijn er nog meer projecten te bezoeken. Alleen daar is dan geen architect aanwezig.


10:00-15:00 Woningbouwproject Souverein – Alexanderstraat 8-12

Het monumentale pand ondergaat een bijzondere transformatie: het statige pand waar lange tijd de ambassade van Italië was gevestigd, wordt door Janssen de Jong OnderhoudPlus omgetoverd tot een exclusief, duurzaam high-end appartementencomplex. Met als beoogd doel een A+ label te behalen.

Ontwerp: Architektencombinatie

Er is ook een expositie met informatie en beelden van het ontwerp van de architecten .


10:00- 12:00 Kade Houtzagerssingel Houtzagerssingel

De kade aan de Houtzagerssingel in Den Haag wordt aangepakt. De kade krijgt de uitstraling van een historische Haagse gracht. Naast het vervangen van de kademuur werken we ook aan het riool en vernieuwen we de straat met kleine aanpassingen.

Ontwerp: Ingenieursbureau Gemeente Den Haag

Zie voor ontwerp: https://bereikbarestad.denhaag.nl/werkzaamheden/houtzagerssingel-vervanging-kademuur/houtzagerssingel-werkzaamheden/


10:00- 16:00 Middenboulevard Scheveningen – Strandweg 156

In het hart van de badplaats tussen de Pier, het Kurhaus en Museum Beelden aan Zee wordt de boulevard vernieuwd. De nieuwe boulevard wordt ongeveer 10 meter breder en een stuk groener. De werkzaamheden duren naar verwachting tot de zomer van 2025. Gedurende deze periode blijft de badplaats volop open.

Ontwerp: Ingenieursbureau Gemeente Den Haag

Zie voor beelden: https://www.denhaag.nl/nl/verbouwen-en-wonen/ontwikkelingen-in-de-stad/ontwikkelingen-scheveningen-kust/ontwikkelingen-middenboulevard/


10:00- 15:00 Bediencentrale Den Haag – Adriaan Maasplein 1

De oude bediencentrale, ook wel ‘de Semafoor’ genoemd, dateert uit 1953 en was oorspronkelijk alleen voor scheepvaartbegeleiding bedoeld. Gedurende de jaren is de bediening van verschillende tunnels, bruggen en pollers in Den Haag ook in de bediencentrale ondergebracht. Hierdoor is de Semafoor sinds 2019 volledig bezet. Omdat er in de Semafoor geen ruimte meer is voor uitbreiding, het gebouw al meer dan 65 jaar oud is en de indeling van het gebouw niet meer voldoet aan de huidige (moderne) standaarden, is besloten de Semafoor te slopen en op dezelfde locatie een nieuwe en toekomstbestendige bediencentrale te realiseren. Een bediencentrale van waaruit ook de nieuwe Victory Boogie Woogietunnel bediend kan worden.

Ontwerp: Vandelune

Zie voor beelden: https://vandelune.nl/project/op-scheveningen/